حماسه سازی روحانیت در دفاع مقدس

آمار ۶ برابری شهدای روحانی، آزاده و جانباز نسبت به دیگر اقشار

در دوران پرافتخار و غرورآفرین دفاع مقدس بیش از ۹۶ هزار مرتبه روحانیون به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام شده و در دو عرصه تبلیغ و رزم با عمل به رسالت خود، هزاران شهید، آزاده و جانباز تقدیم اسلام و انقلاب کرد.

در دوران دفاع مقدس از هر ۱۰۰۰ طلبه ۴۰ نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، حال آن که طبق آمار در بقیّه اقشار از هر ۱۰۰۰ نفر ۴ نفر شهید شده است.
آمار ۶ برابری شهدای روحانی، آزاده و جانباز نسبت به دیگر اقشار، گواه این حقیقت انکارناپذیر است که روحانیت براساس رسالت ذاتی خود، در دوران غرورآفرین دفاع مقدس، در کنار دیگر رزمندگان مخلص و شجاع، در دو عرصه تبلیغ و رزم پای به میدان جهاد گذاشت و سربلند از این آزمون بیرون آمد.
در این بین برخی مغرضان و معاندان، مجاهدت های خالصانه روحانیت در جبهه های نبرد حق علیه باطل را با شبهه افکنی های بی پایه و اساس زیر سئوال برده و سعی در کم رنگ جلوه دادن این حضور اثرگذار و شجاعانه دارند.

* حماسه سازی روحانیت در دفاع مقدس

رسالت اولیه و وظیفه اصلی طلاب به عنوان سربازان امام زمان(عج) مرزبانی عقیده هاست که به تحصیل علوم دینی و فهم دین و نهایتاً نشر و ترویج و تبلیغ و تدریس مکتب اهل بیت (علیهم السلام) می پردازند و در این رهگذر پاسخ گوی شبهات نیز هستند و از اسلام دفاع می کنند. البته روحانیون در زمان جنگ تحمیلی در کنار انجام رسالت اولیه خود، در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور یافته و به دفاع از مرزهای کشور اسلامی پرداختند، لذا در زمان جنگ روحانیّت به عنوان روحانیون رزمی ـ تبلیغی و یا رزمی به جبهه اعزام می شدند. البته آمار دقیقی از تعداد روحانیونی که به جبهه اعزام شده اند در دست نیست؛ زیرا مراکز اعزام متعدّد بوده است. در این عرصه روحانیون با ایثار و حماسه هایی که داشته اند، شهدایی برای اسلام تقدیم داشته اند.

* آمار تقریبی حماسه آفرینی های روحانیون حوزه علمیه در دفاع مقدس

بنابر آمار به دست آمده، حوزه علمیه در دفاع مقدس:
۳ هزار و ۸۹۰ شهید
۳ هزار جانباز
۳۰۰ آزاده
۹۳ شهید روحانی مفقود الاثر
۱۵۶ شهید روحانی ترور
۳۰ شهید مجتهد مسلّم
۷۰ شهید روحانی غواص
۵۶۷ شهید در عملیات کربلای ۵
و به لحاظ جمعیت،۶ برابر دیگر اقشار جامعه، رزمنده، شهید، جانباز و آزاده تقدیم اسلام و میهن نموده است.

* فرازهایی از کلام امام(ره) در مورد شهدای روحانی

سلام بر حماسه سازان همیشه جاوید روحانیّت که رسالة علمیة و عملیّه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشته اند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه ناس از شمع حیاتشان گوهر شب چراغ ساخته اند.

افتخار و آفرین بر شهدای حوزه و روحانیّت که در هنگامة نبرد رشته تعلقات درس و بحث و مدرسه را بریدند و عقال تمنّیات دنیا را از پای حقیقت علم برگرفتند و سبکبالان به میهمانی عرشیان رفتند و در جمع ملکوتیان شعر حضور سرودند و نیز چه زیبا فرمودند: که کدام انقلاب مردمی ـ اسلامی را سراغ دارید که در آن حوزه و روحانیّت پیش کسوت شهادت نبوده اند و بر بالای دار نرفته اند و اجساد مطهرشان بر سنگفرش های حوادث خونین به شهادت نایستاده است؟… خدا را سپاس می گذاریم که از دیوارهای فیضیه گرفته تا سلول های مخوف انفرادی رژیم شاه و از کوچه و خیابان تا مسجد و محراب امامت جمعه و جماعت و از دفاتر کار و محل خدمت تا خطوط مقدم جبهه ها و میادین مین، خون پاک شهدای حوزه و روحانیت افق فقاهت را گلگون کرده است.

* نقش تبلیغی روحانیت

گرچه روحانیّت، شهدای زیادی تقدیم اسلام و انقلاب کرده است، ولی نباید نقش علمی و تبلیغی روحانیون را دست کم گرفت، چرا که با اشاعة فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) جوانانی آمادة شهادت تحویل جامعة اسلامی داد. امام صادق (علیه‎ السلام) در این باره می فرمایند مداد و قلم علما بر خون شهید برتری دارد. (… فتوزن دماء الشهداء مع مداد العلماء فیرجّح مداد العلماء علی دماء الشهداء)

خوشا به سعادت کسانی که به هر دو مقام نایل شدند.